LES FAULES I LA LITERATURA DIDÀCTICA


Jean de la Fontaine ( Château- Tierry, xampanya, 1621- París, 1695), poeta i narrador francès, és l'autor de faules més prolífic. Les seves 238 composicions estan recollides en dotze llibres que ens revelen un mosaic divers dels comportaments, els vicis i les virtuts de la societat humana.
La faula i el conte són exemples de literatura moralitzadora en què uns autors basteixen una història per tal de difondre un ensenyament, però la llengua disposa de refranys - dites populars- i proverbis- frases antigues i populars que contenen un ensenyament molral- que es transmeten per tradició i també tenen una finalitat didàctica.
Les màximes són una altra modalitat de sentències morals que es donen com a veritats i com a regles de conducta. Santiago Rusiñol ( Barcelona 1861- Aranjuez, 1931) va escriure un llibre titulat Màximes i mals pensaments (1927) en què recollia, des d'una òptica humorística, algunes sentències de collita pròpia, que es poden considerar exemples de preceptes morals. A continuació en tens unes quantes:
- Quan un home cau i els altres no riuen, mal senyal per al qui ha caigut.
- Els col·leccionistes d'antiguitats són els drapaires del record.
- Quan un home té picor al braç es grata i quan en té al cervell fa bestieses.
- Si fos cert que viatjar ensenya, els revisors de tren serien els homes més savis.
- Quan un home té raó no crida, i quan no en té, crida per fer veure que en té.
- Els regals que fan els gran multimilionaris a la humanitat no solen ser regals sinó propines.
Sanbtiago Rusiñol - Màximes i mals pensaments.(1927)
Proverbis sobre l'amistat Proverbis sobre la saviesa Proverbis sobre la vida Proverbis sobre la mentida

La llebre i la tortuga
LA SÍL·LABA, EL DIFTONG I EL HIAT.
Normes
- Una síl·laba és cadascún dels cops de veu que fem quan pronunciem una paraula. Segons el nombre de síl·labes que tenen els mots es classifiquen en:
Monosíl·labs
Poesia infantil i juvenil
Bisíl·labs
Tetrasíl·labs
Pentasíl·labs
Hexasíl·labs
Separació de síl·labes
Síl·laba, diftong i dièresi
EXERCICIS DE SEPARACIÓ DE SÍL·LABES
PARTICIÓ DE MOTS
Les paraules que no acaben senceres a final de ratlla es parteixen tenint en compte les síl·labes. Aquestes són les principals normes de partició:
- No es pot deixar cap vocal sola ni a principi ni a final de ratlla, exepte si va apostrofada. Així, el mot mania cal separar-lo d'aquesta manera: ma-nia, i no d'questa : mni-a; igualment, cal separar aliment així: ali-ment i no així: a-liment, però sí que és correcta la partició l'a-liment.
- En el cas dels mots compostos i els que tenen un prefix, cal distingir les unitats que els formen. Exemples : des-in-to-sic-ar, des- es-pe-rat, mal-hu-mor...
- Pel que fa als dígrafs (dues lletres que representen un sol so i es pronuncien com un sol so):
* Es parteixen a final de línia els grups consonàntics rr,ss,sc,ix, l·l, mm, nn, tg, tj, tl, tm,tx,tz. Exemplesl: por-ró, pas-sa-dís,es-ce-na,cui-xa, il-le-gal,im-mo-bil,in-nat, pat-ge, mit-jó, trans-at-làn-tic,guat-lla, at-mos-fe-ra, cot-na,rat-xa,dot-ze.
* No es parteixen a final de línia els dígrafs gu, qu, ll, ny. Exemples : an-gui-la, ar-quet,ma-llot, pi-nyol.
Els diftongs
Un diftong és la pronunciació de dues vocals en una sola síl·laba. Una actua com a nucli i l'altra l'acompanya. El nucli pot ser qualsevol vocals, a,e,i, o, u mentre que l'acompanyant, que s'anomena vocal dèbil, només pot ser una i o una u. Exemples boi-na, ca-uen, seu-re...
Els diftongs poden ser creixents o decreixents:
Els diftongs creixents, decreixents i hiats
Els diftongs i els hiats
Exercicis d'ortografia dels diftongs
Repàs
ORTOGRAFIA
http://usuaris.tinet.cat/aragones/gramaticat/ortografia.htm
CONJUGACIÓ VERBAL
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|